שרשרת הערך- the value chain: primary and support activities

הרעיון של שרשרת ערך הוא שלוקחים משהו בסיסי, חומר גלם ובסוף יוצר מוצר ללקוח. השרשרת הזו מכילה את כל הפונקציות של הארגון, חלקן לצד שרשרת הערך וכחלקן כחלק משרשרת הערך. יש את ה- primary activities שנמצאות בתוך שרשרת הערך- תהליך מחקר ופיתוח, תהליך ייצור, תהליך שיווק ומכירות, ושירות לקוחות ויש את ה-support activities שלא נמצאים בתוך שרשרת הערך ומשרתים את כל הפונקציות- משאבי אנוש, מערכות מידע, רכש וכדומה. כל השרשרת הזו פועלת לפי האסטרטגיה שלי. למשל אם אני רולדין והאסטרטגיה שלי היא האיכות אגיד למנהל הרכש שלי שימצא את השמן האיכותי ביותר ולא הזול ביותר.

 

מודל יצירת ערך ויתרון תחרותי-

יוצרים את הערך והיתרון התחרותי על ידי מחיר או על ידי בידול/שונות מהמתחרים- כלומר או מחיר נמוך או בידול/שונות מהמתחרים. יש 4 דרכים/מודים של עבודה כדי ליצור את היתרון התחרותי: יעילות גבוהה יותר, איכות גבוהה יותר, חדשנות ותודעת שירות. היעילות יותר קשורה למחיר והחדשנות יותר קשורה לבידול.

 

יעילות superior efficiency

חברה יעילה היא חברה שמביאה מוצר בזול, שתהליך הייצור שלה יעיל, בפחות משאבים היא משיגה יותר. אפשר להשיג את זה על ידי או יעילות העובדים או על ידי יעילות התהליכים.

 

איכות superior quality

שאנחנו אומרים שהמוצר איכותי זה אומר שמדובר במוצר שהלקוח רואה כאיכותי, כמוצר שיש לו יותר תועלת והלקוח מוכן לשם פרמיה על כך. האיכות היא בעיני המתבונן, תפיסה של הלקוחות. מתחלק לשני היבטים/פרמטרים:

מאפייני ותכונות המוצר- רולדין נותנת סופגניות יפות יותר ואיכותיות יותר ומגוונות יותר.

אמינות המוצר- אופניים חשמליות שעובדות לאורך זמן למשל או שעון שווייצרי שעובד במשך עשרות שנים.

 

חדשנות- innovation

חדשנות מתחלקת לשני דברים:

חדשנות של המוצר- למשל שאפל יצאו עם האייפון הם יצאו עם מוצר חדשני בהשוואה לשאר הפלאפונים.

חדשנות של התהליכים- למשל אני מספק סופגניות רגילות מבחינת הטעם אבל בניתי מכונה אוטומטית שמייצרת אותן בחצי מהזמן ובחצי מהעלות.

chain-257492_640

 

תודעת שירות- responsiveness to customers

אני רוצה לקחת פרמיה כי אני נותן שירות יותר טוב ולתת שירות יותר טוב יכול להיות בכמה צורות- פתוח בשעות נוספות, מקשיב לרחשי הציבור ומגיב מהר וכדומה.

 

הקיימות של היתרון התחרותי, היכולת לשמור לאורך זמן על התכונות המקוריות

יש בעיה שיחקו אותי ואז היתרון התחרותי שלי יעלם. "צריך לרוץ יותר מהר בשביל להישאר במקום" כלומר צריך להשקיע ביכולות הליבה שלי כי המתחרים ינסו להעתיק אותן ממני ואז אאבד את הבידול ואת היתרון התחרותי שלי. זה תלוי בכמה דברים: כמה קל לחקות את המשאבים והיכולות שלי, מה היכולות של המתחרים שלי לחקות ואז אני יודע כמה זמן יש לי את יכולות הליבה כבידול וכיתרון תחרותי.